søndag 16. september 2007

Skolebesøk til inspirasjon


I januar/februar i år var A2 på studietur til Trondheim. Vi besøkte blant annet Huseby skole og fikk noen timer sammen med engasjerte lærere og vi fikk hilse på noen av skolens elever. Huseby skole går inn for å styrke elevene på det de er gode på. Film og medier var noe av det som opptok mange elever ved skolen. Skolen er også flink til å involvere det lokale næringslivet i byen, og det resulterte i en tur med hurtigruta Richard Witt, for klasse 9a, høsten 2006. Turen var en kombinert tur, med programfag til valg, eller på gammeldags terminologi, arbeidsuke, og et prosjekt om kysten vår.Elevene jobbet skift ombord på båten, og den gruppa som ikke var på vakt på ulike steder i båten, jobbet med prosjektet. Det ble tatt en masse flotte bilder langs kysten, og elevene lagde dikt til hver av måndene i året. Resultatet ble en flott bordkalender som elevene la ut for salg. Se mer her

5 kommentarer:

Tanja sa...

Jeg var også på ekskursjon til Huseby Skole, men året før deg. Dette besøket inspirerte meg til å lese boka "Jakten på ungdommens skole" - ei bok jeg valgte å legge opp som selvvalgt pensum i pedagogikk. Historien bak var at ved slutten av skoleåret for 9. var de så smått begynt å planlegge neste års 8. trinn. Det var da teamet med lærere fant ut at NÅ var det på tide å begynne med noe nytt (Huseby var tidligere en dårlig beryktet skole). De la om hele opplegget, startet nytt kull (8.) med innskolingstur helt i begynnelsen av skoleåret, de la opp til mappevurdering og droppet karakterer frem til de skulle gå 10. klasse. De lot elevene jobbe for å utvikle de kunnskaper de allerede hadde, mye bruk av digitale verktøy som de fikk sponset (dette var et omdiskutert prosjekt, skal vites). I 10. klasse mønstret de på hurtigruta, de søkte jobb i bysse, renhold osv, hadde egen redaksjon som tok bilder og video på turen som de mailet til skolen når de kom i havn. Resultatet av denne turen - alt de jobbet med - ble bearbeidet og presentert i auditoriet deres på slutten av skoleåret for både elever, lærere, foreldre og ikke minst sponsorer. Med stor suksess :o)
Moralen er - vi TRENGER slike lærerteam som ser mulighetene arbeidsmåter, sponsing, vurdering - la elevene slippe til med det de faktisk kan), ikke begrensningene!

Tanja sa...

Huff, ble litt rotete.. skal selvfølgelig være slutten av skoleåret for 10. - siden vi har 8.-10.

Lisa E. H sa...

Det var et interessant svar du kommer med. Jeg fikk det inntrykket av at Huseby hadde hatt denne plattformen lenge, det at man skulle styrke elevene på det de allerede var gode på. At det var såpass nytt var jeg ikke klar over, men, KA FARSKEN, det har jo ingenting å si, så lenge det tydeligvis fungerer

Lisa LA sa...

Det hørtes skikkelig spennende ut! alle lærerstudenter burde hatt obligatoriske besøk i minst 6 ulike skoler i løpet av studietiden. Jeg har selv vært i praksis i en skole der alle ansatte tok et stort løft sammen med ledelsen, og bygde opp en solig og nøye gjennomtenkt pedagogisk plattform. Det er nesten som man kan begynne å drømme...

Lisa E. H sa...

Jeg er enig med deg at lærerstudenter bør ha vært på flest mulige skolebesøk i løpet av studietiden. Det gjelder også praksisperiodene. Man kan hente mye bra inspirasjon hos andre, men det er ikke alt som er like bra. På studieturen vår var vi også innom en annen skole i Trondheim, og den imponerte meg ikke. Den gjorde et såpass dårlig inntrykk at jeg faktisk har glemt navnet, men jeg tror det var Eberg skole (ta det med en klype salt)