torsdag 27. september 2007

Å dele kunnskapen sin med andre

Det er blitt skrevet en del om digital kompetanse og mangel på sådan av flere medstudenter. Jeg har nevnt i et par av mine innlegg at jeg føler jeg mangler en del kompetanse i bruk av digitale verktøy, noe som også er årsaken til at jeg har valgt IKT og læring som en del av studiene mine i år. Jeg er imidlertid ikke redd for å prøve, og de elevene jeg utsetter for mine manglende kunnskaper bærer heldigvis over med meg. Jeg må stadig vekk spørre elevene om hjelp, og det jeg har erfart med det, er at elevene "vokser" når de kan lære meg noe nyttig. Jeg ser på det som en god erfaring at vi kan utveksle kunnskap på denne måten. En annen ting som jeg er litt opptatt av, er at det er stort sett opplæring i Microsoft Office som er det dominerende trekket ved IKT-undervisningen, ikke bare ved min skole. Det gjelder også flere skoler i Bodø kommune, og sikkert i landet forøvrig. Der jeg jobber har vi heldigvis en IKT-ansvarlig som tar i mot forslag til programmer og som også hjelper til med installering av programmer vi føler at vi har bruk for. Etter å ha prøvd å lage radio på høgskolen, ønsker jeg å la elevene prøve å få lage lydfiler i ulike fag. Jeg har veldig lyst til å bruke mye mer IKT i musikkundervisning, er nemlig litt "allergisk" overfor blokkfløyta, og tror både jeg og elevene kunne ha fått mye mer matnyttig musikkerfaringer ved å ta i bruk andre undervisningsmetoder. Jeg er kjempeinteressert i å få høre om det er noen som har tips til egnede programmer som kan brukes i den sammenheng.

3 kommentarer:

Beate sa...

Det er morsomt det du sier om at elevene på en måte vokser ved at de får "lære" deg noe. Har selv erfart i praksis hvor stolte elevene blir når de får til ting vi som lærere har plagdes litt med. Jeg tror elevene har godt av å se at vi ikke kan riktig alt vi heller...noe trenger vi deres hjelp til å mestre!

Lisa E. H sa...

Det føles faktisk litt godt å gi elevene den muligheten, da er man iallefall sikker på at de har opplevd litt mestring den dagen. Det er ofte elever som ikke er så faglig sterke som har mye annen praktisk kunnskap som iallefall jeg har nydt godt av.

Thomas sa...

Fin fortelling om hva som kan skje når elevenes kompetanse blir verdsatt.