søndag 23. september 2007

Mobiltelefon


I vår teknologiske hverdag er vi nå alle utstyrt med hver vår mobiltelefon. Brukt på riktig måte er den en velsignelse for de fleste, men den kan også forårsake "grå hår" i hodet til en lærer "in spe". Jeg opplevde i en gymtime jeg hadde ansvaret for, at to jenter hadde vært inne i guttenes garderobe med mobiltelefonene sine. For guttene virket det som om at de tok bilder av dem. Det ble en stor oppvask i klasserommet etterpå. Jeg gikk gjennom en mobiltelefon, men fant ingen bilder på den. Da elevene var dratt hjem, fikk jeg kjennskap til at enda en telefon hadde vært involvert i hendelsen. Da var det ikke annet å gjøre en å ringe de aktuelle elevers foreldre. Jeg forklarte hva som hadde skjedd og ba foreldrene om å hjelpe meg å sjekke telefonene. Heldigvis møtte jeg på velvillige og hyggelige foreldre som tok meg på alvor, og undersøkte de håpefulles telefoner. Det viste seg at ingen bilder var tatt, jentene hadde gjort dette for å "skremme" guttene, men episoden førte til mange alvorsord både til elevene, og det ble også tatt opp på et foreldremøte like etterpå.

Ingen kommentarer: