søndag 16. september 2007

Pedagogiske spill, for den eleven som sliter, eller for den flinke?

Jeg har i løpet av mine praksisperioder, og mine år som assistent i skolen lagt merke til en ting som jeg undrer meg litt over. Mitt inntrykk er at det er de flinke elevene som får bruke datamaskinene mest. Når de er ferdige med arbeidsplanen sin, kan de få leke seg med diverse pedagogiske spill. Jeg synes i og for seg ikke at det er noe galt med det, men jeg mener det er de elevene som strever med bokstaver og tall som kanskje ville ha hatt mest utbytte av å leke seg med datamaskinene, med tanke på både mestring og motivasjon. Jeg snakker her om elever på småtrinnet, som ikke har automatisert lese- og skriveferdighetene sine enda, og om de som strever med å se sammenhengen mellom tallsymbol og mengde i matematikk.

Ingen kommentarer: